ویپ در مقابل سیگار

ویپ در مقابل سیگار

ویپ در مقابل سیگار

تفاوت بین سیگارکشیدن و ویپینگ در این است که سیگارکشیدن نیکوتین را با سوزاندن‌تنباکو تامین می کند، که می‌تواند باعث بیماری‌های مرتبط با سیگار شود، و ویپ، نیکوتین را با حرارت‌دادن یک مایع به روشی بسیار کمتر مضر، به بدن می رساند.
سیگار برای سلامتی شما مضر است زیرا سموم تولیدشده از سوزاندن تنباکو باعث بیماری های مرتبط با سیگار می شوند.

ویپ به میزان قابل توجهی کمتر از سیگار مضر است.

تحقیقات جدید موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN) در کینگز کالج لندن نشان داده‌است که استفاده از محصولات ویپ به جای سیگار منجر به کاهش چشمگیر قرارگرفتن در معرض مواد سمی می شود که سرطان، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی عروقی را ترویج می کنند.

گزارش مستقل که توسط دفتر بهبود سلامت در وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی تهیه شده‌است، جامع‌ترین بررسی از خطرات ناشی از مصرف ویپ تا به امروز را نشان می‌دهد. آن‌ها دریافتند که اگرچه ویپ بدون خطر نیست (به ویژه برای افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند). اما بخش بسیار کوچکی از خطرات سیگارکشیدن را در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به همراه دارد.
این گزارش بسیاری از جنبه‌های ویپ، از جمله اینکه چه کسی و چه محصولاتی می‌کشد، تأثیرات آن بر سلامت (هم مطلق و هم در مقایسه با سیگارکشیدن) و تصورات عمومی از مضرات را بررسی می‌کند. نویسندگان مطالعات نشانگرهای زیستی قرارگرفتن در معرض آن (اندازه گیری میزان مواد بالقوه مضر در بدن) و همچنین نشانگرهای زیستی آسیب بالقوه (اندازه‌گیری تغییرات بیولوژیکی در بدن) را به دلیل ویپینگ بررسی کردند.
کاوش در مطالعات موجود نشان داد که سطوح نیتروزامین‌های خاص تنباکو، ترکیبات آلی فرار و سایر سموم دخیل در بیماری‌های اصلی ناشی از سیگارکشیدن در سطوح به‌طور قابل‌توجهی کمتر در ویپرها یافت می‌شود. در بین ویپرها، سطح کلی نیکوتین کمتر یا مشابه افراد سیگاری بود.
“سطح قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا و سایر مواد سمی در افرادی که ویپ می کشند در مقایسه با افرادی که سیگار می کشند به شدت کمتر است.” – دکتر دبی رابسون، مدرس ارشد IoPPN کینگ کاهش آسیب دخانیات و یکی از نویسندگان گزارش.
محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که ویپ کشیدن کمتر از سیگار مضر است، احتمالاً خطراتی را به خصوص برای افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، به همراه خواهد داشت.

***

در حالی که محققان در مورد فواید ویپ در مقابل استعمال دخانیات واضح هستند، آن ها دریافتند که درک عمومی عقب مانده است. در سال 2021، تنها 34 درصد از بزرگسالانی که سیگار می‌کشیدند به طور دقیق دریافتند که استعمال دخانیات مضرتر از ویپ است. این در صورتی است که تنها 11 درصد از بزرگسالان سیگاری می‌دانستند که نیکوتین عامل اصلی خطرات سلامتی مرتبط با سیگارکشیدن نیست.
ویپ نیز در بین جوانان افزایش یافته‌است. داده‌های نظرسنجی ASH Smokefree GB Youth در بین جوانان 11 تا 18 ساله در انگلستان نشان می دهد که شیوع فعلی ویپ (شامل گاه به گاه و منظم) در سال 2022 ، 8.6 درصد است. در مقایسه با 4.0 درصد در سال 2021 و 4.8 درصد در سال 2020. مصرف ویپ های یکبار مصرف در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌است. ویپینگ در میان جوانانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند بسیار پایین و 1.7 درصد است.
“سیگارکشیدن به طور منحصربه‌فردی کشنده‌است و از هر دو سیگاری مستمر، یک نفر را می‌کشد. با این حال، حدود دو سوم افراد سیگاری بزرگسال که واقعاً از تغییر سیگار به ویپ سود خواهند برد، نمی‌دانند که ویپ ضرر کمتری دارد. با این حال، شواهدی که ما بررسی کردیم نشان می‌دهد که مصرف ویپ کاملا بدون خطر بسیار بعید است.

***

دکتر Jeanelle DeGruchy، معاون رئیس پزشکی انگلستان گفت: “هر دقیقه یک نفر به دلیل سیگارکشیدن در بیمارستان در انگلیس بستری می شود. هر هشت دقیقه یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهد. این مطالعه مهم، جدیدترین مطالعه از مجموعه‌ای است که با دقت اطلاعات در مورد ویپ را گرد هم می‌آورد تا به کاهش آسیب ناشی از سیگار کمک کند.”
ویپینگ به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از سیگار مضر است، بنابراین پیام واضح است، اگر انتخاب بین سیگارکشیدن و ویپ است، ویپینگ را انتخاب کنید. اگر انتخاب بین ویپ و هوای تازه است، هوای تازه را انتخاب کنید. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید.»

برای خرید ویپ از ویپرسو اینجا کلیک کنید.

ویپ در مقابل سیگار

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم